Laserterapi

LASERBEHANDLING MOT NAGELSVAMP

Måndag: 9:00-20:30
Fr,lör,sön-stängt

Onykomykos (nagelsvamp) är en svampinfektion som drabbar naglarna på tår och fingrar. Infektionen kan påverka alla delar av nageln, inklusive nagelmatrisen, nagelbädden och nagelplattan. En nagelsvampsinfektion kan börja med en missfärgad (vit eller gul) fläck under nagelns topp på tå - och/eller fingernageln. När svampen sprider sig djupare in i nageln, kan den orsaka missfärgning och förtjockning och få nageln att flagna av i kanterna. Vistelse i gemensamma utrymmen som t ex i simhallar, offentliga duschar och omklädningsrum kan medföra en smittorisk. Svampen trivs i täta och varma skor.

Nagelsvamp angriper vanligtvis genom småsår på tår och fingrar. Dem överlever på grund av fukten och värmen kombinerat med dålig cirkulation och svagt immunsystem. Andra orsaker som gör att nagelsvamp frodas kan vara psoriasis, diabetes, hypotyreos, fotsvamp och dålig hygien.

Vad är nagelsvamp?

Laserbehandling av nagelsvamp

Tills nu har det varit svårt att få bort nagelsvamp.Det enda som har fungerat har varit långvariga tablettkurer som gav svåra biverkningar (i värsta fall leverskador). Nu kan man behandla nagelsvamp med hjälp av s.k. Nd:Yag-lasern som är snabb, smärtfri och helt utan biverkningar. Vanligen krävs totalt 4 behandlingar under 4 veckor innan svampen försvinner. Efter 1-2 månader börjar du se resultat. Även om svampen dör snabbt tar det tid för en frisk nagel växer ut. För stortånaglar tar denna process ca 12 mån och för de mindre ca 6 månader.

Att tänka på innan laserbehandling av nagelsvamp

Laserbehandling av nagelsvamp hjälper endast mot svamp i nageln. Om dina besvär är orsakade av skador av nagelroten eller sjukdom i nageln, finns det inga bevisade studier på att laserbehandling hjälper. 95% med bekräftad nagelsvamp blir av med nagelsvampen (se vetenskapliga artiklar).

Behandlingar

Laserbehandling av nagelsvamp - 1 fot, 15 min - 900:- per behandling.

Laserbehandling av nagelsvamp - 2 fötter, 25 min - 1200:- per behandling.

Vetenskapliga artiklar :